Opracowanie: Jolanta Barnuś
Dyrektor Przedszkola nr 274
„Wszystko, co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu
– o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi,
patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat”
Robert Fulgohun
Prawidłowa działalność współczesnego przedszkola wymaga podejmowania od dyrektora wielu różnokierunkowych działań dotyczących zarówno działań opiekuńczych, wychowawczych, dydaktycznych, organizacyjnych, finansowych oraz kontaktów i współpracy z rodzicami i środowiskiem w szerokim pojęciu tego słowa. Skłania także do nieustannego starania i troski o jak najwyższą jakość pracy placówki. Od dyrektora, jego zaangażowania, zależy w dużej mierze, czy placówka będzie cieszyć się popularnością i uznaniem wśród rodziców szukających odpowiedniego miejsca dla swoich dzieci wkraczających w wiek przedszkolny.
Uważam, że przedszkole powinno organizować swoją działalność w sposób dostosowany do potrzeb i możliwości, aby edukacja przedszkolna była łącznikiem pomiędzy wychowaniem rodzinnym dziecka a nauczaniem szkolnym, dobrze je do kolejnego etapu edukacji przygotować.
Z Przedszkolem nr 274 jestem związana od 4 lat. Tu znalazłam swoje miejsce i przyjazne środowisko pracy, otrzymałam wsparcie i możliwość dalszego rozwoju osobistego.
Wysoka jakość działań wychowawczo – dydaktycznych i usług oferowanych przez przedszkole przynosi wymierne efekty.
Wychowankowie chętnie przychodzą do przedszkola. Na czas pobytu mają zapewnioną opiekę na najwyższym poziomie, a także ciepło, serdeczność ze strony całego personelu zatrudnionego w placówce. Przedszkole nastawione jest na rozwój indywidualnych potrzeb dziecka. Zwracamy dużą uwagę na możliwość samodzielnego działania, doświadczania, samorealizacji, rozwoju zainteresowań. Wspiera ich w tym doświadczona kadra zatrudniona w placówce.
Każde dziecko jest traktowane indywidualnie – wspieramy zarówno te utalentowane, jak i te z trudnościami. Rozbudzamy w nich wiarę we własne możliwości, pozytywne postrzeganie siebie i rozumienie własnych uczuć. Kształtujemy postawę akceptacji i poszanowania zarówno rówieśników, jak i osób dorosłych. Uczymy dzieci radzenia sobie z emocjami, przygotowujemy do przeżywania sukcesu i porażki.
W działaniach dydaktycznych preferujemy twórcze metody pracy sprzyjające aktywnemu myśleniu i działaniu dziecka. Wykorzystujemy zróżnicowane metody pracy oraz elementy koncepcji pedagogicznych m.in.: Rudolfa Labana, Batii Strauss, pedagogikę zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów „Klanza”, „Dziecięcą matematykę” Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej, „Edukację przez ruch” Doroty Dziamskiej, wierszyki do rysowania, techniki relaksacyjne (muzykę relaksacyjną, masażyki), techniki parateatralne, bajkoterapię, zabawy paluszkowe, dramę, metodę projektu.
Wspieramy dzieci na bieżąco diagnozując ich osiągnięcia, udzielamy pomocy psychologiczno–pedagogicznej. Współpracujemy ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu: psychologiem, logopedą, pedagogiem specjalnym oraz Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 7 w Warszawie.
Absolwent naszego przedszkola:
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych
- ma ukształtowane kompetencje kluczowe tzn.: rozumie i tworzy informacje, interesuje się i podejmuje próby porozumiewania się w języku obcym, rozwija zainteresowania matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, poszerza umiejętności cyfrowe, ma ukształtowane podstawy umożliwiające rozwój osobisty, społeczny, obywatelski i w zakresie uczenia się,
- potrafi skupić uwagę przez dłuższy czas i koncentrować się na wykonywanym zadaniu
- potrafi przyswajać nowe pojęcia, logicznie myśleć i korzystać ze zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu
- ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym, szanuje przyrodę i środowisko, wie jak je chronić
- potrafi współdziałać w zespole
- zna zasady i normy postępowania i je przestrzega
- potrafi komunikować się z innymi w sposób zrozumiały
- jest samodzielny, radzi sobie w sytuacjach stresowych
- ma ukształtowane poczucie własnej wartości
- jest tolerancyjny, życzliwy, empatyczny i otwarty na innych ludzi
- z szacunkiem odnosi się do przedstawicieli mniejszości narodowych i etnicznych, innych narodowości, nacji
- reprezentuje postawę szacunku, umiłowania i oddania własnej ojczyźnie
- czuje się Polakiem i Europejczykiem
- jest wrażliwy estetycznie i lubi tworzyć
- zna i akceptuje zdrowy styl życia, dba o sprawność fizyczną
- potrafi występować publicznie, reprezentować grupę, przedszkole na forum publicznym.
Motto, które od wielu lat przyświeca działaniom w pracy z dziećmi w Przedszkolu nr 274 to:
„Moje przedszkole to mój drugi dom,
bo stawia na mnie,
na moje szczęśliwe dzieciństwo
i na mój szczęśliwy rozwój”
Przyszło nam żyć w czasach, w których ludzie żyją bardzo intensywnie. Dużo miejsca w ich codziennym życiu zajmuje praca. Do przedszkoli i szkół uczęszcza coraz więcej dzieci uchodźców, szczególnie z Ukrainy. W nowej rzeczywistości niejednokrotnie pozostają oni pozbawieni wsparcia najbliższych.
Zmierzam, jako dyrektor, zapewnić dzieciom i ich rodzicom w przedszkolu takie miejsce, które nazywaliby drugim domem. Żeby dzieci czuły się w nim dobrze, bezpiecznie – jak w domu, a rodzice mieli poczucie, że podczas, gdy są zajęci pracą, ich dzieci mają w przedszkolu stworzone warunki do wszechstronnego, twórczego i intensywnego uczestnictwa w działaniu, przeżywaniu i poznawaniu otaczającego świata. Wykształcone i oddane dzieciom grono pedagogiczne, zapewnia im opiekę na najwyższym poziomie, stymuluje ich rozwój by uczynić je aktywnymi, ciekawymi świata i twórczymi. Każde dziecko jest traktowane indywidualnie i podmiotowo, jest akceptowane i szczęśliwe. Jest przygotowywane do przeżywania sukcesu, ale i radzenia sobie z porażkami.
Przedszkole od lat realizuje i propaguje:
- Treści przyrodniczo – ekologiczne,
- Program autorski E. Gruszczyk Kolczyńskiej z zakresu przyswajania pojęć matematycznych „Dziecięca matematyka”
Zamierzam kontynuować powyższe programy.
Realizując zagadnienia przyrodniczo – ekologiczne, planuję:
- angażować nauczycieli i wychowanków w proekologiczne przedsięwzięcia organizowane w obrębie dzielnicy, miasta i kraju
- systematycznie wzbogacać księgozbiór biblioteki przedszkolnej i kąciki książek w grupach o nowe pozycje, encyklopedie, atlasy, albumy z zakresu wiedzy przyrodniczo – ekologicznej
- wyposażyć placówkę w pomoce dydaktyczne, plansze, programy edukacyjne, również komputerowe o tematyce przyrodniczej
- uatrakcyjniać kąciki przyrodnicze o nowe okazy przyrodnicze, modernizować i wzbogacać już istniejące, dbać o istniejące w gr. IV akwarium
- zadbać o i istniejące oraz wzbogacać w nowe nasadzenia i rośliny w ogrodzie przedszkolnym szczególnie podczas planowanej rewitalizacji ogrodu przedszkolnego
- wzbogacić ogród przedszkolny w ścieżki edukacyjne dla poszczególnych grup wiekowych
- prowadzić prace hodowlane i pielęgnacyjne w kącikach przyrody i w ogrodzie przedszkolnym
- organizować wycieczki, spacery mające na celu poznanie najbliższego środowiska przyrodniczego, pogłębianie wiedzy, umożliwianie kontaktu ze środowiskiem przyrodniczym
- organizować wewnętrzne imprezy, konkursy plastyczne mające na celu popularyzowanie treści ekologicznych wśród dzieci i rodziców
Treści przyrodniczo – ekologiczne uczą dzieci proekologicznego myślenia, wyposażają w rzetelną wiedzę o świecie roślin, zwierząt oraz z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej. Poprzez wielozmysłowe poznanie, przeżywanie, obserwację połączoną z działalnością indywidualną dziecka, uczą szacunku, empatii, zaangażowania w jej ochronę.
Realizując zagadnienia z zakresu przyswajania pojęć matematycznych, planuję:
- poszerzyć zasoby pomocy dydaktycznych w niezbędne wyprawki matematyczne dla każdego dziecka, które ułatwią poznanie i utrwalenie pojęć matematycznych
- stwarzać dzieciom więcej możliwości w kształtowaniu świadomości schematu własnego ciała oraz orientacji przestrzennej, badanie układów rytmicznych i ich przekształcania, działań na liczbach
- poprzez ćwiczenia, zabawy i zadania kształtować odporność emocjonalną dzieci i wdrażać do racjonalnego zachowania się w sytuacjach pełnych napięć i stresogennych
- prowadzić pracę wyrównawczą z dziećmi mającymi kłopoty w przyswajaniu pojęć matematycznych w celu wyrównywania możliwości radzenia sobie w sytuacjach trudnych
- udział nauczycielek w kursach, szkoleniach, warsztatach doszkalających i doskonalących wiedzę
- organizowanie pedagogicznych rad szkoleniowych z udziałem specjalistów.
Kontynuacja realizacjji programu stworzy dzieciom dogodne warunki w rozwijaniu rozumienia operacyjnego przez wspomaganie naturalnego rozumienia w połączeniu z kształtowaniem umiejętności składających się na dziecięce liczenie, ułatwi start szkolny. Jest pozytywnie przyjmowany przez dzieci – chętnie uczestniczą w działaniach proponowanych przez nauczycielki szczególnie podczas zabaw manipulowania na konkretach – dzieci młodsze i przedmiotach abstrakcyjnych – dzieci starsze.
Ofertę przedszkola chciałabym poszerzyć o rozwój dzieci w duchu kultury w szerokim znaczeniu tego słowa.
Realizując zagadnienia z zakresu rozwoju kulturalnego, planuję:
- podnoszenie kompetencji kulturalnych dzieci i rozszerzenie ich uczestnictwa w życiu kulturalnym Warszawy
- zwiększanie roli kultury w procesie edukacji i przygotowania dzieci do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym
- przygotowywanie do krytycznego korzystania z masowych środków przekazu
- promowanie idei uczenia się poza przedszkolem
- kształtowanie wartości moralnych i społecznych
- tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej
- traktowanie dziedzictwa kulturowego jako ważnego czynnika wychowawczego integrującego społeczność
- współpracę z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym
- wychowywać przez sztukę, kultywowanie tradycji, historii w sposób dostępny dziecku
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki
- wypełnianie dzieciom wolnego czasu wartościowymi formami
- rozbudzanie wrażliwości artystycznej
- promowanie i rozwój talentów, sukcesów wychowanków
- integrowanie uczestników zajęć, integrowanie środowiska
Ostanie lata, lata pandemii, w znacznym stopniu utrudniły dostęp do instytucji kultury. Od dawna wiadomo, że obcowanie z kulturą kształtuje wyobraźnię, poszerza horyzonty, uwrażliwia na potrzeby innych i uczy konkretnych postaw. Kultura ma istotny wpływ nie tylko na budowanie poczucia estetyki ale też na formowanie się tożsamości dziecka – własnej, społecznej, narodowej. Uczy myślenia abstrakcyjnego, krytycznego, kreatywnego spojrzenia na otaczający świat i przede wszystkim szybkiego uczenia się różnych nowych rzeczy, a to są bardzo przydatne umiejętności we współczesnym świecie. Wpływa na rozwój emocjonalny, społeczny, fizyczny i lingwistyczny. Świadome zaznajamianie dziecka ze sztuką już od najmłodszych lat w ogromnej mierze wpływa na to, kim dana osoba będzie w dorosłym życiu. Kultura pomaga wpływać na rozwój jego osobowości. Stwarza możliwość poznania samego siebie, odkrycia prawdy o sobie. Dostarczając silnych doświadczeń, rozwija sferę emocjonalną i wyostrza wyobraźnie. Ułatwia nawiązywanie kontaktów z innymi tym, którzy maja z tym trudności. A więc, moim zdaniem, kontakt z kulturą jest niezastąpiony, szczególnie w przypadku dzieci ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi, których niestety jest coraz więcej.
Dzieci na całym świecie łączy ciekawość i chęć poznawania wszystkiego, co je otacza. Jednak ich rozwój, wrażliwość, poczucie tożsamości, stosunek do siebie i społeczeństwa potrafi być zróżnicowany. W dużej mierze uwarunkowane jest to kulturą w jakiej się wychowały i z którą miały styczność. Kultura: język, tradycja, sztuka, a także dorobek historyczny i społeczny, odgrywa kluczową rolę w procesie kształtowania i rozwoju młodego człowieka.
Zamierzam więc wyjść z dziećmi z przedszkola. Zajrzeć do okolicznych Domów Kultury i pracowni artystycznych. Nawiązać kontakt z twórcami: malarzami, rzeźbiarzami, muzykami i zobaczyć razem z dziećmi, jak pracują. Prawdziwy świat jest poza murami przedszkola. Poznać pracę teatru, filharmonii, muzeum. Kultura pozwala nam żyć, współżyć, współpracować i dźwigać wyzwania, jakie przed nami stawia przyszłość, pomaga nam przygotować się do bogatego życia. A to przecież przedszkole jako pierwsze wspiera rodziców w tym, aby ich dzieci rozwijały się i były wyjątkowe. Mam nadzieję, że w Warszawie będzie kontynuowany program „Kulturalny przedszkolak” zainicjowany w 2023 roku, który w pewnym stopniu umożliwi nam realizację pomysłów.
Kolejnym działaniem ujętym w koncepcji pracy przedszkola będzie:
- wdrożenie standardów ochrony małoletnich w celu przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci i wzmacnianiu placówki w dążeniu do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa
Realizując zagadnienia z tego zakresu, planuję:
- wprowadzenie klarownych procedur, które pozwolą wcześnie zareagować w przypadku obaw o dobro dziecka lub zapobiegać krzywdzeniu dzieci, zanim dojdzie do eskalacji przemocy wobec nich,
- troszczenie się o dobro każdego dziecka,
- zabezpieczenie personelu oraz dbanie o reputację placówki,
- edukowanie dzieci, personelu, rodziców,
- dbanie o bezpieczną rekrutację,
- stworzenie kodeksu bezpiecznych relacji: dziecko – dziecko, personel – dziecko, nauczyciele – rodzice dostosowanych do potrzeb placówki przedszkolnej,
- stworzenie procedur interwencji oraz osób odpowiedzialnych za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach,
- dokumentowanie edukacji, interwencji, monitoringu,
- współpracę z instytucjami: policją, sądem rodzinnym, centrum interwencji kryzysowej, ośrodkiem pomocy społecznej, placówkami ochrony zdrowia,
Ważnymi działaniami są ponadto:
- Organizowanie pracy wewnątrz przedszkola oraz troska o podwyższenie kwalifikacji kadry.
Jestem nauczycielem aktywnym, twórczym, stale poszerzającym swoją wiedzę. Pełniąc obowiązki dyrektora chciałabym rozwijać możliwości i potencjał wśród kadry pracowników, aby podnosić jakość pracy placówki. Planuję zapewnić dogodne warunki do podnoszenia kwalifikacji nie tylko nauczycieli, ale również pozostałych pracowników przedszkola.
- Współpraca z rodzicami i Radą Rodziców.
Ważnym aspektem w życiu przedszkola jest współpraca z rodzicami w celu wytworzenia nawyku porozumienia, współodpowiedzialności za prawidłowy rozwój emocjonalny, intelektualny i kształcenie dzieci.
Właściwa współpraca rodzinnego domu i przedszkola prowadzi do zintegrowanych działań wychowawczych, ułatwia zrozumienie i rozwiązywanie wielu problemów związanych z potrzebami dziecka. Współcześni rodzice coraz chętniej i szerszym zakresie chcą uczestniczyć w życiu społeczności przedszkolnej. Umożliwienie im tego, na pewno sprzyja lepszemu zrozumieniu i współpracy.
Sposoby realizacji współpracy:
- Organizowanie cyklicznych zajęć integracyjnych dla dzieci i rodziców mających na celu:
- umożliwienie rodzicom gromadzenia spostrzeżeń o dzieciach,
- poznawanie metod i form pracy z dziećmi
- zacieśnianie więzi między dziećmi, rodzicami i nauczycielem,
- stwarzanie dzieciom i rodzicom okazji do wspólnego spędzania czasu, miłej zabawy
- Wspomaganie rodziców – poszerzanie wiedzy rodziców z zakresu psychologii rozwojowej dzieci, pedagogiki, logopedii:
- organizowanie zajęć adaptacyjnych dla nowo przyjętych dzieci i ich rodziców
- prowadzenie spotkań, wykładów prowadzonych przez specjalistów: pedagogów, psychologów i logopedów
- organizowanie w szatni gazetek tematycznych dla rodziców z zakresu ciekawej literatury dla dzieci i dorosłych, Praw Dziecka, psychologii itp.
- dostarczanie rodzicom informacji o tematyce omawianej przez nauczycieli w grupie w danym miesiącu
- zachęcanie rodziców do udziału w organizowanych spacerach i wycieczkach dla dzieci
- włączanie rodziców do wyposażania i organizowania kącików zainteresowań
- organizowanie imprez okolicznościowych z udziałem dzieci i rodziców: Dzień Rodziny, Dzień Dziecka, zabawa karnawałowa, spotkania z rodzicami w grupie – prezentacja zawodów, pasji rodziców, wspólne czytanie bajek,
- organizowanie spotkań indywidualnych z rodzicami w celu wymiany informacji o rozwoju dziecka, jego osiągnięciach, zainteresowaniach, ewentualnych problemach
- Współpraca z Wydziałem Oświaty i Wychowania.
Systematyczna współpraca z Współpraca z Wydziałem Oświaty i Wychowania, DBFO w celu wymiany informacji o wzajemnych działaniach.
Zapraszanie przedstawicieli organów prowadzących do uczestnictwa w ważnych imprezach okolicznościowych, jubileuszach.
Organizowanie wspólnych spotkań przedstawicieli organu prowadzącego oraz dyrektora przedszkola w celu podejmowania wspólnych decyzji dotyczących rozwoju, modernizacji placówki, organizacji rekrutacji, dyżurów wakacyjnych itp.
Wspólne organizowanie imprez kulturalno – sportowych dla dzieci z tego
i sąsiednich placówek.
Kierunki, działania – priorytety na lata 2025 – 2028:
- Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem i rodzicami.
- Wzbogacanie bazy dydaktycznej przedszkola w nowe pomoce dydaktyczne, programy edukacyjne, logopedyczne oraz sprzęty stanowiące wyposażenie przedszkola.
- Doposażanie gabinetu metodycznego w pomoce niezbędne podczas pracy z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
- Zakup tablicy multimedialnej do grupy 6 – latków.
- Remont ogrodu przedszkolnego.
- Wymiana ogrodzenia.
- Wymiana wykładziny w pomieszczeniach komunikacyjnych.
- Założenie klimatyzacji w pomieszczeniach kuchennych.
Zdaję sobie sprawę z tego, jak trudna i odpowiedzialna jest praca dyrektora przedszkola. Uważam, że doświadczenie zawodowe pomoże mi w jak najlepszym, prawidłowym wywiązywaniu się z powierzonych mi obowiązków.
W pełnieniu funkcji dyrektora przedszkola, o które się ubiegam, pomogą mi z pewnością następujące umiejętności:
- łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych
- praca w zespole – kreatywność
- dobra współpraca z rodzicami
- stałe doskonalenie własnych umiejętności i warsztatu pracy.
mgr Jolanta Barnuś