Ubranie
- wygodne– najlepiej aby był to dres, getry lub legginsy. Ubranko ma być luźne, nieopinające brzuszka dziecka ( NIE obcisłe spodnie jeansowe ) oraz umożliwiające samodzielne korzystanie z toalety, bez zbędnych i skomplikowanych zapięć – dziecko zaaferowane zabawą, nowym miejscem często zgłasza potrzeby fizjologiczne w ostatniej chwili!
- ubieramyna tzw. „cebulkę” – koszulka z krótkim rękawkiem, długim , rozpinany sweterek
- ubiór dzieckapowinien być adekwatny do pogody na dworze – dziecko powinno mieć zawsze zestaw ubrań umożliwiający wyjście na podwórko ( wiosną, jesienią lżejsza czapkę, chustkę, odpowiednie obuwie, polar, dodatkowa bluzę czy kurtkę zaś zimą czapkę, szalik, rękawiczki) nawet jeżeli do przedszkola przyjeżdża samochodem.
WAŻNE !!! Zwracamy się z prośbą aby nie „stroić”. Ubiór dziecka powinien być przede wszystkim praktyczny – dzieci podejmują zabawy ruchowe, badawcze, pracują zróżnicowanymi technikami plastycznymi- ubranko może zostać pobrudzone. Ładne ubranka prosimy zostawić na rodzinny spacer lub uroczystości przedszkolne, których będzie bardzo dużo: pasowanie, spotkanie świąteczne, bal czy dzień babci i dziadka.
Należy przynieść 1 września 2025r.:
I – piżamę – proszę dziecku pokazać piżamkę, szczególnie jeżeli jest nowa, aby dziecko umiało
ją rozpoznać. Piżamę podpisujemy.
– śpiworek dziecięcy przykładowy wymiar: 75cm x 140 cm
– ręcznik frotowy do wycierania rąk o wymiarach 30 x 50 cm. Ręcznik należy zaopatrzyć
naszywką z imieniem i nazwiskiem dziecka.
II – ubrania na zmianę na wypadek sytuacji awaryjnej – powinna się tam znaleźć kilka zapasowych koszulek, bluzeczek, majtek , skarpetki lub rajstopy, spodnie na zmianę dostosowane do pory roku. W worku powinny znaleźć się torebki foliowe na zabrudzone rzeczy! Wszystkie rzeczy podpisujemy!
III – kapcie – umieszczamy w szatni na półce dziecka, kapcie powinny być antypoślizgowe,
łatwe do samodzielnego ubrania i ściągnięcia przez dziecko. Obuwie podpisujemy!
Zabawki w przedszkolu
Aby dziecko czuło się bezpieczniej, spokojniej, rodzicu pozwól dziecku zabrać do przedszkola ulubioną zabawkę – przytulankę.
Chore dziecko w przedszkolu, podawanie leków
Rodzice najlepiej znają swoje dzieci, umieją ocenić zmianę w zachowaniu dziecka, kiedy zaczyna się choroba. Nie przyprowadzamy dzieci chorych do przedszkola. Katar jest infekcją. Dziecko zakatarzone rozsiewa bakterie i zaraża innych. Zdarzają się sytuacje, iż dziecko ma rano stan podgorączkowy, zaś rodzice aplikują leki przeciwgorączkowe i przyprowadzają dziecko do przedszkola sądząc, że dziecko poradzi sobie z rozwijająca się w organizmie chorobą. Po 2,3 godzinach dziecko zaczyna gorączkować. Dziecko się meczy, płacze i nie może uczestniczyć w zajęciach, zabawach. Poza tym dzieci same, informują nauczycieli, że rodzice podali im rano lekarstwa, co świadczy o tym, iż rodzice są świadomi choroby dziecka i mimo to przyprowadzają je do przedszkola. Przedszkole nie posiada izolatki wobec czego nie ma jak go odizolować od pozostałych zdrowych dzieci, aby zapewnić jemu komfortowe warunki.
W przedszkolu nie podajemy żadnych lekarstw. Chore dziecko zaraża również pracowników. Brak nauczyciela wiąże się z zastępstwem, zaś małe dzieci źle znoszą brak obecności swojej pani do której się już przyzwyczaiły.
WAŻNE !!!
Prosimy o bezwzględną szczerość i podanie informacji dotyczących stanu zdrowia dziecka – ważnych chorób przewlekłych ( padaczka, tendencje do omdlenia, krwotoki z nosa ) alergie pokarmowych lub uczulenia, reakcji nietypowych na jakieś bodźce…np. plamy na skórze pojawiające się od promieni słonecznych.
Leżakowanie w przedszkolu
Często na leżakowanie w przedszkolu patrzymy przez pryzmat naszych osobistych doświadczeń. Kiedyś powszechnie stosowaną praktyką było nakazywanie dzieciom spania lub oczekiwanie, że spędzą dwie godziny, leżąc w milczeniu nieruchomo z zamkniętymi oczami. Po takich „atrakcjach” trudno mieć dobre wspomnienia i reagować z otwartością na propozycję Natomiast, jeśli poobiedni odpoczynek praktykujemy z dzieckiem w domu – to cieszymy się, że przedszkole będzie kontynuowało ten rytuał. Doceniamy, że placówka pozwala dzieciom na relaks i regenerację w ciągu dnia. W końcu odpoczynek poprzez sen jest nie tylko niezwykle efektywny, ale także ma pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Nauka to proces zapamiętywania i przyswajania nowych informacji – u maluchów proces ten zachodzi podczas snu. Dodatkowo wypoczęte dzieci mają lepsze samopoczucie i – co ważne – mają mniej skłonności do marudzenia.
Jeśli od chwili, kiedy nasze dziecko skończyło dwa lata, nie śpi już w ciągu dnia – z orędownika drzemki, stajemy się jej zdecydowanym przeciwnikiem, uważając, że to strata czasu. W naszych głowach pojawia się wówczas obraz, który jest utrwalany na różnych forach internetowych, że w czasie, kiedy dzieci odpoczywają, nauczycielki mają czas na pogawędki i picie kawy. A przecież powinny skupić się maksymalnie na wspieraniu naszego dziecka w rozwoju, tak aby leżakowanie w przedszkolu było idealnym uzupełnieniem dla pozostałych zajęć.
Co warto wiedzieć o leżakowaniu w przedszkolu?
- Dziecko w wieku 3 – 5 lat powinno spać od 10 do 13 godzin w ciągu doby. Najlepiej w regularnych odstępach czasu.
- Dzieci męczą się szybciej niż dorośli, zwłaszcza przy dużej ilości bodźców i angażujących zajęciach.
Leżakowanie to sposób na wyciszenie układu nerwowego malucha w ciągu dnia. - 3 / 4 latki zwykle chętnie przesypiają godzinę lub dwie, aby zregenerować organizm i umysł, aby przygotować się do dalszej zabawy.
- Odpoczynek w ciągu dnia nie musi polegać na spaniu.
Chodzi o to, aby dziecko miało szansę spędzić trochę czasu w ciszy i zmniejszyć aktywność ruchową. - Tworzy się bezpieczne środowisko i rytuały związane z poobiednim odpoczynkiem. Tu wszystko ma znaczenie: sposób i miejsce rozkładania leżaczków, układanie pościeli, zakładanie piżamek, składanie ubrań, czytanie książek, słuchanie kołysanek lub relaksacyjnej muzyki. Istotne jest również otulanie kołderką, głaskanie, przytulanie, kołysanie, co nie tylko przyczynia się do powstania więzi między nauczycielem a dzieckiem, ale w dużej mierze pozwala na realizację potrzeby przynależności i znaczenia malucha.
Odbiór dziecka z przedszkola, upoważnienie i nr telefony kontaktowe
Na początku roku szkolnego rodzice otrzymują listy, na które wpisują osoby upoważnione do odbioru dziecka. Proszę o podanie danych personalnych razem z nr. dowodu osobistego, aby nauczyciele mogli zweryfikować osobę odbierającą dziecko. Jeżeli zdarzy się, iż dziecko musi zostać odebrane przez inna osobę niż wskazana w upoważnieniach, prosimy wcześniej o informacje i pisemne adnotacje zawierająca dane osoby upoważnianej do odbioru wraz z nr. dowodu osobistego.
Prosimy o podanie aktualnych nr telefonu komórkowego oraz adresów e – mail. Jeżeli ktoś wie, ze pracuje w takim zakładzie pracy, gdzie nie zawsze może mieć telefon przy sobie ( szpital – przy aparaturze, linia produkcyjna ) to proszę o podanie dodatkowo takiego nr telefonu, pod którym możemy się z Państwem skontaktować. Bardzo często zdarza się, iż nauczyciel nie może się skontaktować z rodzicami i osobami upoważnionymi, gdyż nikt nie odbiera podanych telefonów.
WAŻNE!!!!
- Osoba upoważniona do odbioru dziecka, zobligowana jest po posiadania dowodu osobistego podczas odbioru dziecka.
- Jeżeli osoba upoważniona do odbiory nie będzie posiadała przy sobie dowodu osobistego, wówczas dziecko nie zostanie tej osobie przekazane.
- Osoby upoważnione do odbioru, jak również i rodzice nie będą mogli odebrać dziecka z przedszkola, jeżeli zachodzi podejrzenie, iż znajdują się one w:
- stanie po spożyciu alkoholu (art. 46 ust. 2 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmów 115 § 16 Kodeksu karnego ),
- stanie pod wpływem środków odurzających.
Powołując się na w/w przepisy prawa NIE powierzymy dziecka osobie, od której wyczuwa się alkohol, która jest wyraźnie pijana lub też istnieje podejrzenie, że jest pod wpływem środków odurzających!!!!
Informacje na gazetkach i stronie internetowej
Prosimy sprawdzać informacje zawarte na stornie internetowej przedszkola oraz gazetkach informacyjnych, przy drzwiach głównych i w szatni. Są tam bieżące informacje o organizacji pracy przedszkola i oddziałów przedszkolnych a na stronie fotorelacje z uroczystości.
Informacje i ważne sprawy załatwiamy z wychowawca, dyrektorem
Prosimy aby ważne sprawy, wątpliwości wyjaśniać w pierwszej kolejności z nauczycielami, dyrektorem. Prosimy o nie załatwianie spraw istotnych z woźnymi. Obsługa przedszkola nie jest upoważniona do udzielania jakichkolwiek informacji dotyczących dziecka. Jednym z istotnych powodów jest fakt iż nie zawsze posiadają wiedzę na temat dziecka, bowiem wykonują swoje obowiązki, nie są cały czas na sali i trudno im ocenić sytuacje Chcemy również uniknąć sytuacji jakichkolwiek zakłóceń porozumienia i wzajemnej współpracy na linii wychowawca – rodzic.
Współpraca z specjalistami na terenie placówki
Na terenie placówki w określonych godzinach pracuje również psycholog, logopeda, pedagog specjalny. W sytuacjach tego wymagających współpracujemy z Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczną nr 7, ul. Narbutta 65/71.
Aktualne dni tygodnia i godziny pracy specjalistów zostaną zamieszczone na tablicy przy każdej sali w nowym roku szkolnym 2025/2026.
Zajęcia adaptacyjne
Od kilku lat w sierpniu organizujemy zajęcia adaptacyjne kierowane do nowo -przyjętych dzieci. Serdecznie zapraszamy rodziców wraz z pociechami. Jest to okazja aby przy wspólnej zabawie poznać się bliżej, oswoić malucha z nowym miejscem i osobami, przełamać lęk i ułatwić proces adaptacji. Tegoroczne zajęcia adaptacyjne planowane są w ostatnim tygodniu sierpnia. Termin i godzina zajęć adaptacyjnych zostaną podane na stronie internetowej przedszkola.
Czego potrzebują przedszkolaki? – lista rzeczy, w które powinien wyposażyć dziecko każdy rodzic.
- zapasowe zestawy ubrań (kilka par majtek, skarpetek…) umieszczone w podpisanym worku, który należy umieścić w szatni,
- obuwie zmienne – z antypoślizgowe, łatwe do samodzielnego ubrania i ściągnięcia przez dziecko,
- raz w miesiącu przynosimy chusteczki suche i mokre, które są ogólnie dostępne dla każdego dziecka,
- torebki foliowe – do wkładania zabrudzonych ubrań dzieci,
- piżama
- Śpiworek dziecięcy przykładowy wymiar: 75cm x 140 cm
- ręcznik frotowy do wycierania rąk o wymiarach 30 x 50 cm. Ręcznik należy zaopatrzyć naszywką z imieniem i nazwiskiem dziecka.
WAŻNE !!! Wszystkie przyniesione rzeczy powinny być podpisane imieniem i nazwiskiem dziecka – to pozwala nam uniknąć wielu kłopotów!
Rodzice z grupy I – „Stokrotki” mogą przynieść podpisane śpiworki i pidżamy w okresie spotkań adaptacyjnych.
Czego nie przynosimy do przedszkola? – wprowadzenie do zasad bezpieczeństwa
- „niebezpiecznych zabawek”– ze względna bezpieczną zabawę i przeciwdziałanie agresji, prosimy, aby dzieci nie przynosiły do przedszkola zabawek zawierających bardzo małe elementy, a także pistoletów, mieczy, proc itp.
- napoi, słodyczy– są zapewnione przez placówkę, z tego względu prosimy, aby nie zostawiać ich również w szatni. Dzieci podczas przygotowania do wyjścia często sięgają po smakołyki zostawione przez rodzica, częstują też innych nie zważając na kwestie higieny i alergie innych dzieci,
- lekarstw– podawanie ich przez nauczyciela dziecku jest zabronione, a pozostawianie w szatni niesie niebezpieczeństwo przypadkowego spożycia przez inne dzieci;
- kosmetyków– przede wszystkim ze względu na alergie, nawet dziecięce malowidła stwarzają ryzyko;
- pieniędzy, drogocennych przedmiotów– za przedmioty pozostawione w szatni, odpowiedzialność ponosi rodzic;